Theo Coşkun

Weblog
Theo Coşkun

woensdag 2 januari 2008, 15.08 uur – Theo
Categorie: 3 Mijn Rotterdam,Cultuur, Religie, Sport

vuurwerk

vuurwerk bij de Erasmusbrug

De restanten van het vuurwerk worden op dit moment in mijn straat opgeruimd door jongeren met een HALT-taakstraf.
De afgelopen dagen waren er weer veel knallen te horen. Helaas weinig van te zien vanwege de enorme mist in de Nieuwjaarsnacht. De kruitdampen vermengd met gewone mist veroorzaakten een soort smog die we gelukkig al jaren niet meer kennen in het Rijnmondgebied.
In Nederland hoort vuurwerk bij het Nieuwjaarsfeest. Waarschijnlijk hebben we dat overgenomen van de Chinezen die met vele duizenden rotjes de boze geesten verdrijven bij de voordeur, zodat de huisgod weer veilig en goed kan terugkeren in het opgeruimde huis. In 1999 heb ik in Viêt Nam het feest rond het nieuwe jaar otewel Têt meegemaakt. Indrukwekkend.
Daar is sinds 1995 echt vuurwerk verboden omdat er elk jaar teveel houten en rieten huisjes in de fik gingen en er teveel ongelukken gebeurden. Ook hier in Rotterdam zou vuurwerk verboden moeten worden volgens Arno Bonte, raadslid voor Groen Links.
Belachelijk voorstel!

Natuurlijk moet je als overheid goede voorlichting geven over de gevaren en de gevolgen. Natuurlijk mag en moet je veiligheidseisen stellen. Maar verbieden? Bonte zegt dat het beter is voor ons milieu. Maar voor het milieu is het nog het beste dat we allemaal doodgaan.
Rituelen horen bij het leven. Al duizenden jaren verdrijven de mensen in deze contreien de winter met feesten die gepaard gaan met veel vuur. De christelijke kerken hebben die feesten gekerstend met het verhaal van Kerstmis en Sint Sylvester, zoals oudjaar in Frankrijk nog steeds heet. Wou Bonte soms ook de kerstverlichting verbieden omdat die onnodige energie verbruiken? Wou hij ons op oudjaarsnacht al om 18 uur naar bed toe sturen om energie te besparen?
Gelukkig is zijn voorstel volgens het ADRD zo’n beetje door alle partijen in de raad onmiddellijk afgeschoten.
Vuurwerk hoort bij oudjaar. Zelf steek ik het niet meer af. Dat deed ik wel toen ik jong was. Spannend was dat. Zelfs zo spannend dat er twee opeenvolgende jaren een rotje in mijn hand voortijdig ontplofte. Ik was toen 14 en 15. En dat geeft zeer pijnlijke brandwonden. De gevaren van vuurwerk heb ik dus aan den lijve ondervonden. Maar dat is geen reden voor een verbod.
Wat wel verboden moet worden en natuurlijk al verboden is dat is geweld en vandalisme. Helaas staan de kranten dit jaar vol met allerlei excessen in de wijde omgeving. Tegen geweld en vernielzucht van dronkelappen moet stevig worden opgetreden.
Gewoon legaal vuurwerk afsteken in de donkere nacht van 31 december moet mogelijk blijven. Heb je meteen een reden om buiten je buren een gelukkig nieuwjaar te wensen.

28 reacties »

  1. Dit jaar was ik in Italie met de jaarwisseling. Wij gingen natuurlijk ook naar buiten om naar het vuurwerk te kijken en in ons onbeholpen Italiaans augura en een buon anno nuove te wensen. Een stel mannen was vuurwerk aan het afsteken, en op een gegeven moment zag ik er eentje gauw wegrennen, z’n vingers tegen z’n oren, lachend van voorpret. Daarna volgde een knal van de soort die in ons Calvinistische Nederland al zeker 20 jaar lang verboden is. En nóg één, en nóg één, alle auto-alarmen gingen af en wij kregen allemaal de slappe lach. En nou waren we nog niet eens in Napels, daar waren we de dag ervoor en daar hoorden we dat het in de Spaanse wijk gebruik is om 12 uur alle overbodige huisraad uit de ramen te flikkeren, tot wasmachines toe. Met natuurlijk op het plein in de buurt een grandioos vuurwerk, knallend, lichtend, euforisch makend. Arno heeft hartstikke gelijk met z’n milieuschade, het effect op huisdieren, etc. Maar als we in een overgeorganiseerd Nederland ook dít nou al aan banden zouden gaan leggen, dan wordt het toch de hoogste tijd te vertrekken naar la bella Italia, en dan liefst naar een grote en vieze havenstad als Napels, en domweg gelukkig te zijn.

    Reactie door Joan — woensdag 2 januari 2008 @ 15:33

  2. Helemaal mee eens. Maar rijdt meneer Bonte in een auto?…

    Als we met z’n allen nou minder ademen…

    Reactie door Kees — woensdag 2 januari 2008 @ 16:07

  3. Ik ben het niet vaak eens met G.L. maar nu wel,

    Afschaffen dat T….. vuurwerk, de meeste mensen hebben er last van, voor dieren is het een verschrikking.

    Ik zie veel meer nadelen dan voordelen, ik geloof dat er voor 5 miljoen de lucht is ingeschoten, gewoon weg foetsie geschoten.

    dagen van tevoren lopen jongens, (het zijn bijna nooit meisjes) stoer herrie te maken in de straten en als je vraagt of ze even ergens anders willen gaan staan omdat ik er lang wil met mn. hondje gaan ze wel even weg maar komen na 10 minuten gewoon weer terug.

    Nee, ik zou blij zijn als het verboden zou worden.

    Mooi siervuurwerk mag van mij wel maar dan alleen om 12.00 tot 01.00 uur.

    Gelukkig nieuwjaar trouwens Theo

    Reactie door Carla — woensdag 2 januari 2008 @ 16:51

  4. Juist omdat de oudejaarsavond een prachtige avond is om met familie en vrienden door te brengen ben ik ook tegen het voorstel om als gemeente een groot vuurwerk te organiseren.
    Mooi, dat er feesten zijn voor mensen die ervoor kiezen om de jaarwisseling met meer mensen te vieren, maar voor de mensen die daar niet voor kiezen is het zelf afsteken van vuurwerk een onderdeel van, zoals jij het noemt, ritueel.
    Binnen de eigen omgeving… als slot of onderbreking van een gezellig samenzijn.
    Vuurwerk en het milieu.
    Dat is wel echt in het kader van “Alle kleine beetjes helpen”.

    Reactie door Henk — donderdag 3 januari 2008 @ 3:20

  5. Carla, er is 5 miljoen opgehaald voor schoon drinkwater door “het Glazen Huis”. En er is 60 miljoen opgegaan aan vuurwerk. Vanmorgen stond er in de krant een stuk dat het DCMR en het Astma-fonds achter de oproep van Bontje staan. Evenals ikzelf. Als deze stad zo graag milieuvriendelijk wil zijn, kan ze als eerste hiermee beginnen, denk ik. Vuurwerk centraal afsteken is ook vuurwerk. Je kunt er dan ook van genieten, zonder dat je zelf hoeft (mag) afsteken. Beter voor letterlijk ALLES, behalve de egootjes van mensen die denken dat dit HUN ‘vrijheid’ is.

    Reactie door Lydia — donderdag 3 januari 2008 @ 10:17

  6. 2. Nee Kees, meneer Bonte rijdt niet in een auto. Hij fietst.

    Reactie door Joan — donderdag 3 januari 2008 @ 10:40

  7. Dat pleit voor de man. Op zich heeft hij nog helemaal gelijk ook. Maar ja, hoe somber wil je het hebben…Gaat trouwens niet lukken dat verbieden. Het handhaven bedoel ik dan. Krijgen we gelijk ook meer illegaal vuurwerk, meer ongelukken, rellen n.a.v. vuurwerk…Lijkt een beetje op het drugsbeleid dat we niet moeten willen. Limieten op hoeveelheden en begrenzen van decibellen zou al een hoop schelen. Maar voor mij hoeft het allemaal niet. Ik hou van zo hard mogelijk maar steek zelf nog geen rotje af. Voel ik me schuldig vanwege het milieu…

    Reactie door Kees — donderdag 3 januari 2008 @ 11:58

  8. Gewoon volgend jaar ergens op het platteland doorbrengen als je luchtwegen het niet trekken.
    Vond het deze keer wel extra oorlog achtig met het vuurwerk.
    De hele maand is er al een soort van spanning en knallen te merken.
    Echt opgetreden werd er niet.
    Alleen door Kane.
    Maar aangezien die band me net zo fake lijkt als de rest, bleven wij lekker thuis.
    Helaas werd het raam openen ook niet beter qua sfeer.
    Kreeg wel de slappe lach van bijna geen lucht kunnen krijgen en dacht aan Dickens en de Olympische spelen die komen in China.
    Daar is het altijd zo.
    Lees net dat er 3 gasten hebben geprobeerd een aanslag te plegen op de Erasmusbrug tijdens de Party.
    Maak me wel druk om alle kapot gemaakte zaken in de stad.
    Volgens mij wordt dat erger, maar volgens Spring is dat altijd al zo geweest.
    Zou die jongetjes eens gewoon een pak op hun sodemieter geven. Agenten sloegen wel jeugd uiteen die minder uren wilden op school, maar tegen dit soort schorem wordt anders tegenaan gekeken.
    Men is daar bang van.
    Geef agenten meer loon en laat ze beter bestand zijn tegen die ettertjes.
    Zet desnoods zwaarder materiaal in.
    En praat eens met die ouders.
    Want het thuis op sokken moeten lopen en onze stad helemaal naar de sodemieter helpen,kan natuurlijk niet.

    Wens iedereen veel plezier , genot en vooruitgang!

    Reactie door Willij — donderdag 3 januari 2008 @ 14:50

  9. Joan, Dat vind ik wel een goed idee, centraal vuurwerk, dan kan iedereen die wil ervan genieten en als je niet wil heb je er ook geen last van, als het siervuur is vind ik het ook nog wel mooi.

    60 miljoen? ongelofelijk dat dat zomaar wordt weggeschoten, en dan de schade die is ontstaan, de eerste hulp van ziekenhuizen zat weer helemaal vol, ook dat moet betaald worden toch?

    Nou het zit er gelukkig weer op voor een jaar.

    Reactie door Carla — donderdag 3 januari 2008 @ 14:52

  10. Zie dat Arno zelfs Stand.nl heeft gehaald en dat een ruime meerderheid het met hem eens is. Ik zal de tijdgeest wel niet meer aanvoelen.

    Reactie door Joan — donderdag 3 januari 2008 @ 15:35

  11. Ik heb zojuist de website van standpunt NL bekeken en natuurlijk voor een verbod gestemd en wat las ik? 15 mijoen schade aangericht op 1 avond.

    Reactie door Carla — donderdag 3 januari 2008 @ 19:14

  12. Standpunt.nl geeft gestuurd de mening weer van een aantal mensen die een mening willen hebben. Meer niet. Dat is dus geen meerderheid van de bevolking. Ter geruststelling…

    Reactie door Kees — vrijdag 4 januari 2008 @ 13:33

  13. Nou Kees, er komt nog een peiling. Het zat ook in het vragenpakket van Maurice de Hond. Arno heeft wél iets losgemaakt! Gelukkig hoef je het niet op alle fronten met je partij eens te zijn, dus ik heb ook bij De Hond aangegeven tegen te zijn, je kon het daar ook nog toelichten waarom je tegen was.

    Reactie door Joan — vrijdag 4 januari 2008 @ 16:30

  14. En zelfs je eigen partij heeft het nou overgenomen, Theo. Op de weblog van Jan Marijnissen staat nu een poll, waarbij wordt gezegd dat er de laatste tijd “stemmen” zijn opgegaan. Dat is niet waar. Er is één stem opgegaan en dat is die van Arno Bonte van GroenLinks. Die werd eerst weggehoond, totdat in de peilingen hij steeds een meerderheid achter zich bleek te krijgen, nu ook in de SP-peiling. Hoewel ik het er nog steeds volstrekt mee oneens ben en van harte hoop dat dit na het rookverbod in de horeca niet het volgende staaltje van regelneverij gaat worden, toch wel graag ere wie ere toekomt.

    Reactie door Joan — maandag 7 januari 2008 @ 0:35

  15. Een verbod zal pas vuurwerk geven…

    Reactie door Kees — maandag 7 januari 2008 @ 13:47

  16. In een volslagen warm moment besef ik opeens dat wij het toch ergens over eens zijn Joan.

    Het is al weer over.
    Maar toch…jij ook een knallend nieuw jaar gewenst.

    Reactie door Kees — maandag 7 januari 2008 @ 15:49

  17. Jij ook een spetterend Nieuwjaar gewenst Kees. We zijn het al twéé keer eens geweest! Want ik vond jouw plan met de kabouter ook al goed. Is toch wel even schrikken hoor, twee keer achter elkaar met elkaar eens, dat is niet eerder voorgekomen…..

    Reactie door Joan — maandag 7 januari 2008 @ 17:44

  18. Nou, ik ben totaal niet enthousiast over vuurwerk en vind ook niet ‘dat het nu eenmaal bij oud en nieuw hoort’. Dat is zo’n dooddoener. Het is een bij uitstek een ‘invented tradition’. Je dacht toch niet echt dat er nog steeds mensen waren die de boze geesten wegjagen?
    Verbieden heeft alleen zoals meestal totaal geen zin, werkt contraproductief en leidt tot controle-gekte… ik wil geen politiestaat, ik wil al helemaal niet meer blauw op straat ofzo, dus ik wil zeker geen vuurwerk verbieden. Maar ik vind wel dat de overheid een ontmoedingsbeleid kan voeren.
    Uit het ADRD van vandaag: tijdens oud en nieuw steeg de uitstoot van fijnstof tot enorme hoogte; als een bedrijf zoiets zou flikken, zou dat bedrijf worden stilgelegd door de milieudienst! De normen worden niet een beetje overschreden, maar zo erg dat de gezondheid van mensen in het geding is.
    Het argument ‘voor het milieu is het nog het beste als we allemaal doodgaan’ kun je natuurlijk tegen iedere milieumaatregel gebruiken die een beetje onprettig is voor de consument… Autoverkeer terugdringen, vliegtickets een beetje duurder maken… ‘Oh oh, wat zijn we zielig, we kunnen net zo goed doodgaan.’ Je hoort het de SUV-rijdende mantelpak dragende rijke trut al zeggen.
    We gaan er echt niet dood aan, als we een beetje aan het milieu denken. Niet verbieden dus, wel terugdringen, dat vuurwerk. En zeker het toestaan van zwaarder vuurwerk terugdraaien.

    Reactie door Paul — dinsdag 8 januari 2008 @ 13:30

  19. Ooit steken we samen vuurwerk af bij de Kabouter op het Zuidplein Joan…

    Het goede nieuws is natuurlijk dat er geen landelijk vuurwerkverbod komt. Op zich een heel milieu- vriendelijk gebaar dat echter door een knallend aantal mensen in Nederland niet wordt gewaardeerd. Je mag de rest van het jaar al niks met lawaai, laat in ieder geval één avond per jaar de geest uit de fles. Tekenend vind ik wel dat bijna de helft van de mensen de andere helft één avond per jaar zou willen ontzeggen. Terwijl vuurwerk bij je opvoeding hoort.

    Je eerste sterretje… Fascinerende cirkels en figuren draaien in het donker. Samen met je vader heel voorzichtig je eerste rotje afsteken om vervolgens achter z’n rug om een paar jaar later illegale oostenrijkse strijkers in hondendrollen te stoppen…Het kerstbomenvuur op de hoek van de straat…werd uiteindelijk verboden. Je kon de bomen voor 5 cent inleveren bij de Gemeente voor een centraal vuur. Verbeten wachtten wij de verraders op de route op. We deelden briefjes rond: i.v.m. het vuur op de hoek uw auto verwijderen a.u.b., hetgeen geschiedde. De politie die vergeefs de boel trachtte te sussen. “kijk eens een paar straten verderop, dat vuur is veel hoger!”. En inderdaad…daar gingen ze weer en de bomen werden weer aangesleept, benzine erop en een paar strijkers en vuurpijlen erin en hoppa: gezellig warm. Mag ook al niet meer…terwijl men in het algemeen toch gek is op tradities. Alleen niet die van onszelf…

    Doe zelf eens iets WEZENLIJKS aan het milieu, beste mensen. We vinden vanwege onze privacy carpoolen not done en dus vergassen we elkaar twee maal per dag, maar willen overal wel camera’s en preventief fouilleren voor onze veiligheid… en zelfs vuurwerk verbieden. Maar bedenk wel dat in een land waar straks alles verboden is je dus niks meer kan verbieden (…)

    Reactie door Kees — dinsdag 8 januari 2008 @ 15:00

  20. Vuurwerk verbieden is onzin. Rellen moet je nooit tolereren en hard de kop in de drukken. Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken.

    Reactie door wolf — woensdag 9 januari 2008 @ 6:50

  21. Vuurwerkherrie is om boze geesten weg te jagen? Volgens mij heeft het juist boze geesten opgeroepen, gezien de “oorlogsgebieden” die ik zag zoals bijvoorbeeld het Oleanderplein.

    Reactie door Luuk — woensdag 9 januari 2008 @ 18:20

  22. Rellen moet je aanpakken. Rellen kun je ook veroorzaken…daartussen ligt een verstandige inschatting van de situatie. Meestal doet de politie dat en de omwoners ook. Soms gaat dat fout en dat in toenemende mate. Volgens mij kunnen we ons als maatschappij beter focussen op opvoeding, onderwijs, gemeenschapszin, handhaving van de wet en andere onzin dan ons focussen op verboden op instrumenten. Een gemiddeld moordwapen is voor 6,95 roestvrijstaal te verkrijgen bij de HEMA. En bij de ALDI, LIDDL enz. (wil geen reclame maken…) Een verstandige vuurwerk wetgeving aangaande tijdperk, hoeveelheden en Decibels lijkt me trouwens uitstekend maar die hebben we eigenlijk al. Het is de handhaving die niet wil lukken…

    Älles wat leuk en openbaar is wordt tegenwoordig verziekt…

    Reactie door Kees — donderdag 10 januari 2008 @ 17:04

  23. Het is nu wel lekker rustig om ons heen zeg!
    Op een gegeven moment denk je dat het altijd zou blijven knallen. Gelukkig hebben de jong en lui ook de lichten van de Tovertunnel gedoofd gekregen en wat olievaten opgeblazen zodat het plafond, de muren en de vloer lekker verbrand is.
    Na de ruiten ingegooid te hebben van zelfs de Pelgrimkerk, vraag ik me toch af of we ze volgend jaar geen verdovend middel kunnen toedienen.
    Vandaag nam ik de schade in mijn wijk op met de Telegraaf.
    Niet mijn Cup a tea, maar aangezien ik toch niet wil dat de hele wijk naar de sodemieter gaat vanwege jeugdig elan!, heb ik maar mijn zegje gedaan.
    Op de vraag uit welke Cultuur de jongen kwam die een bierfles tegen mijn hoofd gooide, heb ik maar gezegd dat ik hem niet kon zien omdat hij mij op de rug aanviel.
    Verder wens ik iedereen die wel voor het verdrijven van geesten is, veel voorspoed.
    Hoop dat de tendens van autobommen plaatsen het ouderwetse vuurwerk niet over zal gaan nemen.
    Dan zijn we echt in de aap…

    Reactie door Willij — donderdag 10 januari 2008 @ 21:27

  24. Ik vind dat wanneer alles gewoon veilig wordt afgestoken en iedereen zich aan de regels houdt het wel moet kunnen 1x per jaar

    Reactie door Veilig vuurwerk — dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:06

  25. nou ik vind oud en nieuw wel leuk maar ik heb eigenlijk ook een vraagje:
    hoe vieren ze oud en nieuw in frankrijk??? ik moet dat voor school en dat moet ik nog uitzoeken

    Reactie door Abel — maandag 9 november 2009 @ 17:27

  26. weet iemand al iets?

    Reactie door Abel — maandag 9 november 2009 @ 17:28

  27. Een fout gevonden in de tekst: (wou), dat is spreektaal. Het moet zijn wilde. Dat viel me op, voor de rest vind ik dat vuurwerk ook niet afgeschaft meot worden. Laten we allemaal meer geld gaan geven aan vuurwerk, terwijl Europa geld bloedt. Goed idee!

    Reactie door yusuf — woensdag 3 november 2010 @ 13:10

  28. meot: moet

    Reactie door yusuf — woensdag 3 november 2010 @ 13:10

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

14 queries. 0,721 seconds. Powered by WordPress